Bóle pięt u młodych sportowców

• Ból pięt u sportowców

Jednym z powodów pojawienia się w Klinice Zdrowych Nóg młodego sportowca, w tym często piłkarza jest ból pięty. Typowy obraz kliniczny to dziecko uprawiające sport, skarżące się na ból w okolicy pięty, który nasila się w trakcie i po aktywności fizycznej.

Przyczyny problemu bolących pięt.

Jesteśmy w okresie zimowym, a dla sportowców w środku okresu przygotowawczego charakteryzującego się dużą intensywnością treningów. Treningi, które często odbywały się na miękkim, naturalnym podłożu obecnie mają miejsce na twardych i sztucznych boiskach. Układ kostny młodych sportowców jest w fazie intensywnego wzrostu. Za szybkim wzrostem kości nie nadążają mięśnie, które tracą na elastyczności i sile. W okresie intensywnego treningu i szybkiego wzrostu nie rozciągają oni swojego ścięgna Achillesa, które napiera na nie do końca wykształconą jeszcze kość piętową. Dolegliwość w obrębie pięty jest także niekiedy związana z przeciążeniem stóp podczas wysiłku fizycznego, w tym napiętego rozcięgna podeszwowego. Dodatkowo pewne typy budowy mogą predysponować do tej kontuzji: stopa wydrążona, nadmierna pronacja stopy. Często nieprawidłowe ułożenie kończyny względem osi stają się przyczyną powstawania przeciążeniowych zespołów bólowych.

Diagnostyka i terapia bólu pięt u młodych sportowców.

Diagnostyka powinna obejmować szczegółowy wywiad, ocenę biomechaniczną i funkcjonalną z uwzględnieniem specyfiki uprawianej dyscypliny, a następnie postępowanie terapeutyczne.

W terapii zaleca się ćwiczenia rozciągające, ćwiczenia „krótkiej stopy”. Jednocześnie przy zmianie biomechaniki stopy, bardzo często najważniejszą rzeczą będzie wykonanie wkładek ortopedycznych dopasowanych indywidualnie do stopy i do obuwia. Wkładka odpowiada za osiowe ustawienie kończyny i amortyzację. Dzięki niej prawidłowo przetaczamy stopę, angażując do pracy odpowiednie mięśnie.

2020-01-07T09:57:46+01:00 7 stycznia 2020|