Krótsza noga — jak sobie z nią radzić?

• krótsza kończyna dolna

Nierówność kończyn jest dużym problemem, a publikacje potwierdzają, że jest statystycznie powszechniejsza niż nadwaga. Niewiele osób może poszczycić się idealnymi proporcjami ciała. Pomimo iż na pierwszy rzut oka asymetrii wcale nie widać, to może być jedną z przyczyn naszych problemów w obrębie nie tylko stawów kończyny dolnej (kolanowego, biodrowego), ale również w obrębie kręgosłupa.

Krótsza noga doprowadza do asymetrii miednicy i towarzyszącemu jej zespołowi napięciowemu mięśni miednicy i stawów biodrowych. Należy również pamiętać, że jeśli jedna noga jest krótsza, to druga będzie dłuższa, a przez to bardziej przeciążona, narażona na przykurcze oraz urazy i dlatego nie należy tego lekceważyć. Ogólnie przyjmuje się, że różnica rzędu 1–2 cm powoduje zmiany w ułożeniu poszczególnych odcinków kręgosłupa – co może prowadzić do powstawania kręgozmyków i skolioz. Ponadto asymetria kończyn dolnych wpływa na zaburzenia biomechaniki chodu i biegu.

Przyczyny krótszej nogi.

Najczęściej pojawiają się one już w życiu płodowym i są to wady wrodzone. Do najczęstszych należą wady budowy kości i stawów kończyny dolnej, dysplazja biodrowa, procesy zapalne, tj. w przebiegu zapalenia stawów czy kości, gdzie dochodzi do deformacji kości, stawów oraz patologicznych zwichnięć w obrębie uszkodzonych stawów. Problem może wystąpić także po złamaniu nogi, gdzie po zrośnięciu się kończyna może zmienić swoją długość. Zmiany zwyrodnieniowe w stawach również są odpowiedzialne za występowanie krótszej nogi u pacjentów.

Jak rozpoznać krótszą nogę?

Często zauważamy ten fakt, przymierzając spodnie, mając wrażenie krótszej nogawki — doskonale widzą to kobiety, wkładając sukienkę. Osoby z krótszą nogą doświadczają utykania podczas chodu. Problem ten objawią się przeciążeniem jednej ze stron ciała, przez co pojawia się ból źle obciążanego stawu biodrowego, kolana, stopy.
U osób mających ten problem pojawiają się też bóle kręgosłupa bardzo często promieniujące na jedną ze stron ciała (rwa kulszowa czy rwa udowa).

Jak leczyć krótszą nogę?

Skrócenie kończyny mniejsze niż 3 cm leczy się przy użyciu wkładki do buta. Wkładka koryguje ustawienie miednicy, a co za tym idzie – również poszczególnych odcinków kręgosłupa. Pomocne bywają też ćwiczenia i zabiegi z obszaru fizjoterapii. Przy różnicy długości nóg większej niż 3 cm pod uwagę bierze się również zabiegi chirurgiczne. O zaawansowaniu problemu, kwalifikacji i sposobie leczenia decydują specjaliści wraz z pacjentem.

Artykuł jest częścią publikacji, której współautorem jest mgr Aneta Popieluch, fizjoterapeutka, podolog ortopedyczny. Wykładowcy w Katedrze Anatomii i Biomechaniki AWF Warszawa. Pani Aneta przyjmuje w Klinice Zdrowych Nóg.

Z pełną treść artykułu zapoznasz się klikając w tytuł: Jedna noga krótsza? To asymetria długości nóg.

2020-03-10T09:50:54+01:00 9 marca 2020|