Różowy październik w Klinice Zdrowych Nóg

• Różowy październik w Klinice Zdrowych Nóg

Październik w branży ochrony zdrowia od lat jest uznawany za Miesiąc Świadomości Raka Piersi. W trakcie tego miesiąca organizowane są kampanie, spotkania edukacyjne i zintensyfikowane działania mające na celu wzrost zainteresowania jednym z największych zagrożeń przedwczesnej umieralności kobiet.

Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem u kobiet na świecie. W Polsce, z powodu późnego wykrycia zmian nowotworowych piersi dziennie umiera 15 Polek. Mając na uwadze, że wcześnie wykryte zmiany mogą być w pełni wyleczalne, bardzo trudno zaakceptować ten przykry stan rzeczy.

Czym jest rak piersi?

Rak piersi jest to nowotwór złośliwy powstający z komórek gruczołu piersiowego, który rozwija się miejscowo w piersi. Często daje przerzuty do węzłów chłonnych i narządów wewnętrznych (np. płuc, wątroby, kości i mózgu). Jest to najczęstszy nowotwór złośliwy wśród mieszkanek krajów wysoko rozwiniętych, takich jak USA, Kanada, Australia czy kraje Europy Zachodniej.

Czynniki ryzyka raka piersi.

Przyczyny powstawania raka piersi są nadal nieznane, ale istnieje wiele zidentyfikowanych elementów, które zwiększają ryzyko jego wystąpienia. Do tej grupy należy:

• płeć – rak najczęściej występuje u kobiet, na 100 zachorowań kobiet przypada 1 zachorowanie wśród mężczyzn;
  • wiek – większość, bo 80 proc. zachorowań dotyczy kobiet po 50. roku życia
  • obciążenie genetyczne –  5-10 proc. nowotworów piersi ma charakter dziedziczny, gdzie prawdopodobieństwo wzrasta w linii matka, siostra, córka chorujących na nowotwory w rodzinie;
  • czynniki hormonalne – stosowanie antykoncepcji doustnej oraz hormonalnej terapii zastępczej;
  • styl życia – nadmierne spożycie tłuszczów, nadwaga oraz spożycie alkoholu koreluje dodatnio w kwestii zachorowalności.

Najczęstsze objawy raka piersi.

Najczęstszym objawem nowotworu piersi jest guz, który najczęściej wykrywa sama chora. Guz jest twardy, jednorodny, o wyczuwalnych granicach. Sam guz jest najczęściej niebolesny. Innym objawem raka piersi jest wyciek z brodawki sutkowej. Sama brodawka może posiadać zmieniony kształt – wydłużona, pogrubiona o zmienionym zabarwieniu. Symptomy nowotworu piersi mogą być również zmiany na skórze. Zaczerwieniona, zmieniona często z obecnością nacieku lub owrzodzenia. W takim przypadku niezwłocznie należy skorzystać z konsultacji lekarz specjalisty i badań diagnostycznych.

Klinika Zdrowych Nóg w walce z Rakiem Piersi.

Oprócz samobadania piersi, które zalecane jest raz w miesiącu po gorącej kąpieli – kiedy to skóra wokół piersi jest rozluźniona, zalecane są również badania przesiewowe USG i mammografia. Połączenie czujności, samobadania z regularną diagnostyką dają największą szansę na wczesną diagnozę i pełne wyleczenie nowotworu. Dla naszych pacjentek udostępniamy możliwość odpłatnych konsultacji i badania USG piersi w komfortowych warunkach Naszej Kliniki. Zapraszamy do zapisów, rozmów i nagłaśniania tematu profilaktyki nie tylko w październiku – Miesiącu Świadomości Raka Piersi.

2019-10-16T19:32:33+02:00 17 października 2019|