| ul. Słowackiego 21/23, 01-593 Warszawa | Pon. - Pt. 10:00 - 20:00, Sob. 9:00 - 14:00

Stopa cukrzycowa – co o niej wiemy?

• topa cukrzycowa - co o niej wiemy?

STOPA CUKRZYCOWA  (zespół stopy cukrzycowej ZSC) to jedno z najczęstszych powikłań cukrzycy. Choroba charakteryzuje się niedostatecznym ukrwieniem stóp, co zmniejsza ich wrażliwość bólową, utrudnia gojenie się ran i owrzodzeń świadczących o postępującym procesie martwiczym. Osłabieniu ulega struktura kości i stawów, w efekcie czego dochodzi do deformacji stopy uniemożliwiającej chodzenie.

Objawy stopy cukrzycowej:

• ból nasilający się nocy, z towarzyszącymi bolesnymi kurczami mięśni, uczucie mrowienia i kłucia w nodze
  • łuszczenie i wysuszanie się skóry
  • pojawienie się licznych pęknięć z ogniskami martwicy i owrzodzenia
  • gorsze gojenie się ran
  • zaburzenia w odczuwaniu bólu, temperatury i dotyku
  • deformacja kości spowodowana  zanikami mięśniowymi ( palce młoteczkowate)

Zapobieganie powstawaniu stopy cukrzycowej:

• Wyrównanie cukrzycywczesne rozpoznanie cukrzycy
  • Utrzymywanie prawidłowych wartości ciśnienia tętniczego i stężenia cholesterolu
  • Regularne oglądanie stóp
  • Higiena stópPrawidłowe obcinanie paznokci
  • Noszenie odpowiedniego obuwia, wkładek oraz skarpet
  • Unikanie urazów mechanicznych i termicznych.Ze względu na możliwość urazu niewskazane jest chodzenie boso. Niebezpieczne jest również stawanie gołymi stopami na nagrzanym brzegu basenu. Nie wolno też ogrzewać nóg przy grzejnikach ani używać poduszek elektrycznych i termoforów. Te środki ostrożności dotyczą szczególnie stopy pozbawionej czucia bólu i temperatury.
  • Ćwiczenia fizyczne. Rozsądnie dawkowany wysiłek fizyczny, np. spacery, poprawia ukrwienie stóp.
  • Zabiegi podiatryczne

Wskazania:

Obuwie noszone przez chorych na cukrzycę, zwłaszcza tych, u których już występują zaburzenia unerwienia i ukrwienia stóp, powinno być wygodne, szerokie i wykonane ze skóry. Najlepiej, by buty miały wysokie nosy, pozwalające na swobodne ułożenie w nich stopy. Wskazane jest noszenie obuwia w rozmiarze o jeden większym niż rozmiar stóp. Do butów trzeba dobrać specjalistyczne wkładki, pozwalające na odciążenie określonych okolic stopy. Przed założeniem butów należy sprawdzić, czy nie ma w nich jakiegoś przedmiotu (np. kamienia). Butów nie można zbyt ciasno sznurować, a ze względu na ryzyko otarcia nie powinno się również wkładać ich na gołe stopy. Najlepiej używać bawełnianych skarpet bez szwów.

Skontaktuj się z nami: 501 514 056 , 22 690 08 07

2019-05-21T12:34:05+02:00 20 maja 2019|